Interjú Batta Andrással, a Zeneakadémia rekorával, 2006
A Hangjegyzet szerkesztősége mindig fontosnak tartotta,
hogy a Zeneakadémiáról „első kézből” szóló információkat nyújtson
olvasóinak. Ennek jegyében közöltünk interjúkat az Akadémia korábbi rektoraival:
Kovács Dénessel, Ujfalussy Józseffel, Lantos
Istvánnal, Soproni Józseffel, ill. a főtitkárokkal, Kedves Tamással és dr.
Szekér Judittal. A jelenlegi rektor, Batta András 2004 óta tölti be e posztot.
Az azóta eltelt időben megérett változások is indokolják, hogy beszélgetésre
kérjük.
Rektor Úr, köszönjük, hogy számos fontos feladata
közben időt szakított arra, hogy a Hangjegyzet számára információkat
gyűjthessünk. Ön elismert zenetudósként került a rektori székbe. Hogyan tudja
összeegyeztetni a tudósi és felső vezetői szerepeket?
Nyugodtan mondhatom, hogy
kezdettől fogva tisztában voltam azzal, hogy a rektor személyének kiválasztását illetően új korszak kezdődik. Az
Akadémia alapításától a legutóbbi időkig elismert zenészek, a legtöbb esetben
hangszeres művészek látták el a rektor feladatait, a kevés kivétel a
zeneszerzők és a zenetudósok közül került ki. A sor Liszt Ferenctől Falvai
Sándorig tart. A jelenlegi felsőoktatási
rendszerben azonban a rektor olyan hatáskörrel rendelkezik, mely kevés művészeti,
oktatási, annál több ügyvezetői feladatot foglal magába. Egyszerűen
elképzelhetetlen, hogy valaki a rektori posztot úgy töltse be, hogy közben egy
koncertező művész életét élje, gyakoroljon, fellépjen, utazzon, karriert
építsen. A mai rektor élete sokkal inkább hasonlít egy nagyvállalat
vezérigazgatójáéhoz, mint egy művészéhez vagy tudóséhoz.
Mindezek mögött a
felsőoktatás nagyon gyors piacosodása rejlik, mely az intézmény-irányítást
teljesen átformálja. Úgy tapasztalom, hogy a rektori feladataim ellátásához
csak kb. 20 %-ban tudom hasznosítani az eredeti
szakmámhoz kapcsolódó ismereteimet, 80 %-ban az
utóbbi években megszerzett menedzseri ismeretek szükségesek.
Az egyetlen dolog, amit
változatlanul folytatok, a tanítás. Nagyon fontosnak tartom a hallgatókkal
fennálló, élő kapcsolatokat.
A felsőoktatás piacosodása egyúttal azt is
jelenti, hogy az üzleti világgal új típusú kapcsolatokat kell kialakítani.
Korábban olvasóinknak már hírt adtunk a Genie Oblige alapítványról, mely éppen ezt a kapcsolatot kívánta
megalapozni. Hogy áll ez a folyamat?
Jó egy évnyi működés után
kimondható, hogy az alapítvány beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Számomra
azonban a dolog korábbra nyúlik vissza. Még rektori kinevezésem előtt kerültem
kapcsolatba a magyar üzleti élet néhány befolyásos személyiségével, s nyugodtan
mondhatom, hogy, ha ez az üzleti kör nem állott volna mögém, nem is vállaltam
volna a megbízást. Tavaly szeptember és idén május között százmillió forintnyi
támogatást sikerült összegyűjteni az üzleti körből. Az alapítvány vezetése arra
esküdött föl, hogy az üzleti szférát mozgósítja az Akadémia támogatása
érdekében. Ennek köszönhetünk mindent, ami változott az utóbbi évben. Az üzleti
világból elsőrangú embereket sikerült behoznunk. Az egyik legrangosabb fejvadász
cég, a Korn & Ferry
ingyenes szolgáltatása révén sikerült megnyernünk Rakonczay
Évát gazdasági igazgatónak és dr. Szekér Juditot főtitkárnak. A Deloitte – szintén ingyenesen – átvilágította
az Akadémia gazdasági területét. Az átvilágítás sok fontos dologra derített
fényt. Ennek nyomán racionalizáltuk az adminisztrációt. A meghozott
intézkedések nyomán az Akadémia gazdálkodása áttekinthetővé, tervezhetővé vált,
akár egy jól működő vállalkozásé. A Kovács-Réti-Szegő
ügyvédi iroda szintén támogatásként látja el az Alapítvány jogi ügyeit. A
Political Capital szponzorációként intézi a sajtó és
média megjelenésünket. Ezek a cégek azóta is
folyamatosan ellátják ingyenes szolgáltatási tevékenységüket. Jelentős
támogatónk a T-Com, az EON Hungary, a CIB Bank, a
Hérosz Zrt., a
Szerencsejáték Zrt. és mások.
Mire fordítják a szponzoroktól származó
támogatást?
Projektekre és működésre.
Az átvilágítás egyik fontos eredménye az volt, hogy az akadémiai képzés
hihetetlenül drága. Szélsőséges példa az opera tanszak, ahol egy növendék egy féléve
1 millió forintba kerül, vagy a karmester szakunk, amelyen - külső zenekar
felkérése miatt - csaknem másfél millió forint a féléves képzés „ára”.
Ennyit kellene fizetnie annak a hallgatónak, aki nem az állami finanszírozási
körben tanul. Évfolyamonként 90 hallgató képzését az állami költségvetés állja.
Ennél persze több növendékünk van, s vannak másoddiplomások is. Különösen az
utóbbiak oktatása okoz feszültséget, hiszen ők általában a legtehetségesebbek
közé tartoznak, költségvetési körbe viszont csak az első diplomájuk
megszerzéséig kerülhetnek. Eddig évente 100 millió forint hiányt eredményezett
a költségvetés által nem finanszírozott hallgatók oktatása. Most annyit kérünk
a nem állami finanszírozási körbe tartozó hallgatóktól, amennyibe oktatásuk
kerül. A 2006-2007-es tanévre már a valós összegekkel hirdettük meg felvételi
tervünket. Az igazán tehetségeseket a Genie Oblige alapítvány forrásaiból támogatjuk.
Hogy érinti a Zeneakadémiát az új felsőoktatási
törvény?
A törvény értelmében az Egyetemi
Tanács átalakult „Szenátus”-sá, melyben a
professzorok, hallgatók és az adminisztráció képviselői szerepelnek. Ugyanakkor
létrejött a Zeneakadémia mellett működő Gazdasági Tanács, melynek hét tagja
van. Két tagot a minisztérium delegál, kettőt a szenátus. Tag a rektor, a
gazdasági igazgató és a hallgatói önkormányzat képviselője. A minisztériumot
Simor András, a Deloitte elnök-vezérigazgatója és Gőz
László, a Budapest Music Center vezérigazgatója
képviseli, az utóbbi egyúttal a Zeneakadémia tanára is. A rektornak a Gazdasági
Tanács előtt épp úgy be kell számolnia az intézmény működéséről, mint egy
vezérigazgatónak az igazgatótanács ill. felügyelő bizottság előtt.
Végeredményben a Gazdasági Tanáccsal együtt a Zeneakadémia valóban teljes autonómiát
élvez.
Erre az interjúra már a megelőző számunk
megjelenése előtt sort szerettünk volna keríteni, de akkor egy amerikai út
miatt már nem sikerült időt szakítani rá. Megtudhatunk valamit erről az
utazásról?
A korábbi és a jelenlegi
amerikai követ részéről is olyan figyelem irányul egyetemünkre, mely valóban
megtisztelő, sőt: megható. Az amerikai követség ajánlotta fel és intézte az
utazást. Fontosnak tartották, hogy minden ajtó megnyíljon, hogy mindenkivel
találkozzam, aki a kultúra finanszírozás területén mérvadó. S valóban, a
legmagasabb körökben fogadtak, s nagyon mélyen megismerhettem az amerikai
megoldásokat.
Utazásom számomra valamiféle
„vízválasztóvá” vált: „Amerika előtt és Amerika után”.
Sok tapasztalatot szereztem, ezen belül a pozitív tapasztalatok aránya elsöprő.
Amerikában a „Liszt-Zeneakadémia” abszolút márkanév. Mindenütt
tudják, ismerik értékeinket. Hihetetlenül nagy tisztelettel fogadtak mindenütt.
Megjegyzem, ez nem amerikai sajátosság, Európában is mindenütt ismernek
bennünket, minden szakirányú egyetemmel kapcsolatban állunk, de – sajnos –
Európában a társegyetemek hasonló – bár mértékében eltérő – gondokkal
küzdenek, mint mi.
Ami a kultúra
finanszírozás ügyét illeti, az amerikai viszonyok gyökeresen különböznek a
mienktől. Nincs kulturális minisztérium. A kultúrát az emberek személyes
ügyének tekintik, minden ember maga dönthet arról, hogy milyen kulturális
terméket, szolgáltatást kíván vásárolni ill. támogatni. A kultúra mégsem sorvad
el, mert az amerikai emberek – rendes foglalkozásuktól függetlenül –
„ügyeket szolgálnak”, s az általuk támogatott ügyekért hajlandóak
személyes áldozatot hozni. Ez teljesen általános. A szegények néhány dollárral,
a gazdagabbak több millióval támogatják kedvenc ügyüket. Amerikában minden
fontosabb intézménynek van baráti köre, a tagok adományaikkal segítik
kiválasztott intézményüket. Az emberek büszkék arra, amit támogatnak, a
támogatás személyes fontosság tudatuk lényeges eleme. Pl. azért, hogy Dallasban
legyen egy szimfonikus zenekar, a dallasi polgárok áldoznak.
Persze magam is tudom,
hogy Magyarország nem Amerika, az ottani megoldások az ottani gyökerekből
fejlődtek, s mi nem másolhatjuk őket automatikusan. Ugyanakkor a miénktől
eltérő megoldásokon el kell gondolkoznunk.
Van-e olyan tapasztalata, melyet a Baráti
Körünkkel kapcsolatban fontosnak vél?
Talán túl olcsónak tűnhet
a következtetés, hogy az amerikai polgár „ügyszeretetét” kellene
átplántálni a magyar viszonyok közé. A Baráti Kör feladata nem lehet más, mint
a Zeneakadémiával szimpatizáló emberek összegyűjtése és adakozási kedvük fenntartása
és bővítése. Meg kellene alkotni azt a „menüt”, amit felajánlhat
tagjainak az adakozási kedv növelése érdekében. Tudom, hogy a Baráti Kör eddig
is ezen fáradozott, s azt is, hogy a Baráti Körnek
ehhez saját erőforrásai nincsenek, a Zeneakadémiának kell olyan értékeket felmutatnia,
ill. „szolgáltatásokat” felajánlania, melyeket a Baráti Kör
közvetíthet tagjai felé.
Nagy szükség lenne arra
Magyarországon is, ami Amerikában nagy divat: az önkéntességre. Az önkéntes, a „volunteer” a munkájával segít. A Zeneakadémiának is
sok önkéntes segítőre lenne szüksége, pl. a PR-marketing
témában. Erre az Akadémiának nincs se pénze, se szervezete. Rengeteg
információt kellene eljuttatni azokhoz az emberekhez, akik szimpatizánsaink, akik
szeretik a zenét, és szívesen jönnek az Akadémiára. Ebben a munkában – a már
jól működő profilok mellett – a Baráti Kör, azon belül a Hangjegyzet is részt
vehetne. El tudok képzelni pl. egy rendszeres információ szolgáltatást „A
rektor ajánlja” címmel, melyben felhívnánk a figyelmet azokra az
eseményekre, melyek a zeneszerető embereket érdekelhetik, ill.
amelyekben önkéntes munkát vállalhatnak. Ahhoz, hogy a Zeneakadémia még
mélyebben integrálódjék a magyar társadalomba, önkéntes segítők hálózatára
lenne szükség. Ennek a hálózatnak a szervezése szerintem a Baráti Kör számára
testhezálló feladat lehetne.
Köszönöm az interjút.
dr. Locsmándi Miklós